Home » , » Teknik Psikomotor

Teknik Psikomotor

Written By Unknown on Selasa, 9 September 2014 | 6:21 PG


Teknik Psikomotor
Zaman sekarang ni,memang mencabar menjadi ibubapa. Mana tak mencabar,anak-anak zaman sekarang terdedah dengan gadget seperti i-pad,handphone dan sebagainya.Semuanya di hujung jari,tekan je dengan jari,boleh download pelbagai game.
Tapi saya sebagai ibu menghadkan penggunaan gadget untuk anak saya.Hanya hari tertentu sahaja dibenarkan untuk bermain dengan gadget ini,inipun dipantau oleh saya game apa yg boleh dimain.
Hahaha terukkan bunyi seperti ibu yang mengongkong perkembangan anak saya.

Tapi saya nak berkongsi dgn ibu2 lain tentang cara saya aplikasi teknik PSIKOMOTO terhadap anak saya.
Saya mengunakan kaedah psikomoto iaitu menggunakan anggota badan untuk melakukan aktiviti.
Antara aktiviti yangang anak saya suka adalah:

1.mewarna - saya sering menggalakan anak saya mewarna . Disini kelebihannya banyak menggunakan tangan  untuk bergerak walaupun anak saya menwarna dengan teruk tapi saya tetap memberikan pujian yang dia seorang yang hebat.

2. suka skipping - anak saya ini pantang jumpa tali nak melompat jer kerja dia, setiap petang mesti saya galakkan dia guna tali skipping walaupun lompat tak betul , tapi dia banyak mengerakkan tangan dan kaki dia untuk melompat.

3. suka menyanyi dan menari- anak saya suka menyanyi dan menari bila tengok cerita FROZEN , saya suka lihat perkembangan dia

banyak lagi aktiviti dia saya nak ceritakan .....so inilah perkongsian saya menggunakan kaedah psikomoto untuk anak saya.


Lebih banyak psikomotor anak anda gunakan , lebih aktif anak anda, lebih berkeyakinan .

Selamat mencuba!

Perkongsian dari saya:
Jasmila Jamli

0 comments:

Catat Ulasan