Home » , » 3 sebab utama penat

3 sebab utama penat

Written By Unknown on Sabtu, 13 Jun 2015 | 9:47 PG

PENYAKIT LESU
 Kalau kata penat, semua orang pernah mengalami keadaan tubuh badan yang lemah dan tidak bermaya sehingga memberikan kesan yang tak baik pada aktiviti seharian kita terutamanya pada waktu kita bekerja selama 8 jam. Jas pernah alami sendiri , pernah stay up dengan minum minuman berkafaien untuk berjaga menyiapkan kerja dan tido lewat. Esoknya nak bangun pagi punya la lewat sebabnya tido lewat dan pengaruhi aktiviti jas seharian.Daya tumpuan dan fokus pada kerja menjadi lembab.

Antara sebab utama keadaan tubuh badan yang lemah dan tidak bermaya adalah:

1. Faktor pemakanan

KAFEIN
 Pengambilan makanan dan minuman yang mengandungi kandungan gula dan kafein yang tinggi akan meningkatkan glukosa dan seterusnya menyebabkan sistem imum badan kita menjadi lemah, letih,lesu dan tidak bermaya.oleh itu, digalakkan minum air kosong lapan gelas sehari dan pemakanan seimbang akan mempengaruhi sistem imum badan kita.

2. Kekurangan tidur

KEKURANGAN TIDUR


Elakkan minum minuman yang berkafein sebelum tidur sebab ia akan mempengaruhi pola kitaran tidur kita. Jika kita kekurangan tido, bila bangun pagi badan kita akan menjadi lemah dan letih. Ini dinamakan penyakit lesu.Oleh itu, marilah kita jaga pola kitaran tidur setiap hari iaitu lapan jam sehari. Tidur itu satu nikmat!

3.  Bersenam
PERLU SENAMAN KONSISTEN

haha nin susah nak cakap, kurang bersenam akan menyebabkan tubuh badan kita kurang stamina untuk melakukan apa saja aktiviti. Jika kita bersenam sehari 15 minit- 30 minit dengan konsisten pada setiap hari ,secara automatik keadaan tubuh badan kita tidak akan menjadi lesu dan sentiasa bertenaga sepanjang hari. Bak kata pepatah, penyakit lesu boleh dibunuh dengan senaman.

apa yang saya kongsikan ini , semoga anda semua dapat amalkan serta semoga aktiviti seharian anda sentiasa bertenaga,semangat dan produktiviti anda meningkat.

Selamat mencuba!


0 comments:

Catat Ulasan